search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Uudet markkinointijärjestelmät kaatavat siiloja. Sisältömarkkinointi monipuolistuu, kun tarinankerronta hyödyntää uutta dataa ja luovaa suunnittelua.

Hyviä uutisia! Vasta julkistetun Siksi markkinointia -hankkeen tutkimuksessa löytyi yksi osa-alue, jossa suomalaiset yritykset panostavat markkinointiin kasvavissa määrin. Se on markkinoinnin järjestelmien investoinnit.  Parhaimmillaan tämä osa-alue toimii siilojen kaatajana yrityksessä ja perustelee markkinoinnin merkitystä myös johtajille ja asiantuntijoille.

Ammattitaitoisesti hyödynnettyinä markkinoinnin järjestelmät luovat pohjaa asiakaskokemukselle, myynnille, palvelulle ja datan hyödyntämiselle sekä asiakkaan että yrityksen hyväksi.

Markkinoinnin johtajilla ja asiantuntijoilla on juuri nyt ainutlaatuinen tilaisuus rakentaa markkinoinnin roolia entistäkin kriittisemmäksi koko yrityksen menestymisen kannalta. Näillä ratkaisuilla markkinointi myös lunastaa pääsylipun koviin liiketoimintakeskusteluihin, pois mutu-tuntumalla tehtyjen päätösten höttömaineesta.

Vihdoinkin markkinointiosasto ja IT löytävät yhteisen intressin. Järjestelmäteknisillä perusteilla markkinoinnin budjetteihin löytyy investoinneiksi määriteltävä paikka helpommin kuin koskaan ennen.  Käytännössä keskustelu tiivistyy siihen, saako markkinointi uuden budjettiosion järjestelmäinvestointeihin vai tuleeko vaihtoehtoisesti IT:lle korvamerkitty osa vain ja ainoastaan markkinoinnin järjestelmien investointeihin. Markkinointijohtaja tai CDO, IT ja CFO löysivät ajankohtaisen ja yhteisen puheenaiheen viimeistään 2016.

***

Hyvät johtajat, opetelkaa yhteinen termistö, sopikaa yhteiset kaupalliset tavoitteet ja aikataulut. Selviytykää yhdessä haasteista ja uusista, oudoistakin tilanteista. Jättäkää edes orastavat valtataistelut sikseen ja uskallan luvata, että teistä tulee yrityksenne historian merkittävimmät siilojen kaatajat 9-16 kuukaudessa.

Uudet ratkaisut edellyttävät myös uutta osaamista. Hienoilla järjestelmillä ei kuitenkaan tee mitään ilman päteviä suunnittelijoita, ideoijia, käyttäjiä ja analyytikoita. Järjestelmä jää pelkäksi poistoriviksi, jos sitä ei hyödynnetä kohdennettuihin, palveleviin ja kaupallisiin tarkoituksiin.  Tämä kaikki vaatii uudenlaista luovaa suunnittelua, datan hyödyntämistä tarinankerronnassa ja sisältömarkkinoinnin monipuolistumista.

Yrityksen markkinoinnin proaktiivisuudesta on kiinni, haluaako se rakentaa koko yrityksen kaupallisuutta kasvattavan osaamiskeskuksen vai kinasteleeko se edelleen onlinen ja offlinen välisestä oikeasta suhteesta. Nyt on nostetta uusien osaamisalueiden henkilöstökasvun perusteelle. Markkinointiosastoilla lienee historian paras tilaisuus monipuolistaa osaamisportfoliota täysin uusille alueille.

***

Hyvä markkinoinnin kollega. Hyödynnätkö tämän tilaisuuden? Kukaan tulevaisuuteen katsova toimitusjohtaja tai CFO ei tee investointeja, joista ei tule tuloksia. Nyt on paras hetki perustella lisää budjettia järjestelmiä hyödyntävälle luovuudelle ja asiakaskeskeiselle kaupallisuudelle.

Hyvä johtaja. Mitä enemmän haluat kaupallista hyötyä järjestelmistä, sitä enemmän tarvitset personoitua sisältöä, asiakaskeskeistä toimintaa, uutta osaamista ja budjettien priorisointia siihen mikä kasvattaa yläriviä.

riikonen-kati_hd_tight_grid_small

Kati Riikonen

Kirjoittaja on toiminut yritysten markkinointijohtajana, yrittäjänä, alihankkijana ja nyt markkinointialan palveluita tarjoavan Isobar Finlandin toimitusjohtajana sekä MTL:n hallituksen varapuheenjohtajana. Jokaisessa roolissa hän on tehnyt ja tekee kaiken mahdollisen ja mahdottoman yritysten ja ammattilaisten kaupallisen osaamisen kasvattamiseksi niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Isobar Finland

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s