search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Olen uusien haasteiden edessä. Astuin maanantaina virallisesti Isobarin strategia- ja sisältötiimin johtoon ja tavoitteenani on luotsata tekemistämme uudelle tasolle. Uusien haasteiden edessä olen ollut myös viimeiset puoli vuotta, kun olen mm. konseptoinut konsernillemme omnichannel commerce-tarjoomaa ja antanut itseni uppoutua eri yksiköidemme erityisosaamiseen.


Omnichannelin edessä myös moni asiakas ja toimisto on uusien haasteiden edessä

asiakaspolku2

Pelikenttä muuttuu vauhdilla, ohjaajanaan muuttunut kuluttajakäytös. Omnikanavaisuus nostaa asiakaskokemuksen keskiöön, jolloin yritysten on pakko luopua siiloistaan, terästää teknologioitaan ja siirtyä pilottien tekemiseen, testaamaan mikä omassa bisneksessä toimii parhaiten. Samaan aikaan taustalle tarvitaan teräksenkova strategia, jota vasten testejä voi tehdä, ja reaaliaikainen tavoitteita vastaava mittaristo, jotka varmistavat onnistumisen.


On vain markkinointia

Ei ole enää erikseen digitaalista ja perinteistä markkinointia – kampanjoiden rajat hämärtyvät, kun lopulta kaikki markkinointi ohjaa kuitenkin digitaalisiin kanaviin. Ei ole erikseen ihmereseptillä tehtävää sisältömarkkinointia, vaan asiakasymmärrykseen pohjautuvien sisältöjen tulee olla luonteva osa markkinointia, viestintää, myyntiä ja asiakaskokemusta. Viestintä, vaikuttajat tai sosiaalinen pr eivät ole enää erillisen viestintätoimiston tai viestintäorganisaation heiniä vaan olennainen osa kampanjan suunnittelua ja onnistumista. Kun asiakaskokemus on keskiössä, myös kampanjoiden suunnittelusta tulee omnihenkistä. Konsernillamme on tavoitteena olla 100% digitaalinen vuoteen 2020 ja tuo tavoite on helppo allekirjoittaa.


Brändi ja kaupallisuus käsi kädessä

Kun markkinointia suunnitellaan asiakaskokemus tai asiakkaan ostopolkuun vaikuttaminen mielessä, häviää myös perinteinen jako brändäävän mainonnan ja konversiopohjaisen mainonnan välillä. Tarvitaan todennäköisesti molempia, oikeassa suhteessa. Brändikampanjaa tukee älykäs, retargetoitu mainonnan automaation polku, joka varmistaa konversion. Tulospohjainen kampanja rakennetaan personoiduista viesteistä ja laadukkaista sisällöistä, jotka saavat aikaan (kaupan lisäksi) niin hyväntuulisen asiakaskokemuksen, että se vahvistaa brändiä. Sisällöillä on tarinankerronnan ohella selkeä funktio, esimerkiksi uusien puheenaiheiden haltuunotossa, ostopolun tiettyyn vaiheeseen vaikuttamisessa tai hakukonenäkyvyyden vahvistajana.

Käytännön tasollahan tämä edellyttää uudenlaisia tiimityksiä. Yhden toimiston asiantuntemus ei riitä enää koko kuvan piirtämiseen. Omalla kohdallani iloitsen mahdollisuudesta rakentaa fluideja tiimejä asiakkaan tarpeisiin pohjautuen, poimien konsernin relevanteimmat asiantuntija yhteen. Tänä keväänä olen mm. saanut olla kasaamassa yhteen vaikuttajaviestinnän osaajia viidestä eri maasta sekä toiminut strategina tiimissä, joka yhdisti kanta-asiakasdatan, ohjelmallisen ostamisen ja dynaamiset, personoidut sisällöt yhteen ihan uudella tapaa. Uudet haasteet kasvattavat osaajiamme ihan uudelle tasolle, melkein huomaamatta.


Kaupan ja verkkokaupan rako katoaa

Suurin omnichannelin tuoma muutos on kaupan ja verkkokaupan linkittyminen tiiviimmin yhteen. Kuluttajille lopullisella ostopaikalla ei välttämättä ole enää isoakaan väliä. Yksilöllinen ostopolku tempoilee digin ja kivijalan välillä hyvin eri tavoin, ostettavasta tuotteesta ja kuluttajan profiilista riippuen. Asiakaskokemuksen yhtenäisyys rakentuu vain hyvän datan ja älykkään kommunikaation avulla.

Lähipaikannusmarkkinointi, retargetointi, käyttäjien tunnistamiseen pohjautuvat viestistrategiat ja dynaamiset, personoitavat mainosmuodot ovat vain muutamia tapoja siirtyä lähemmäs omnikanavaista asiakaskokemusta. Asiakkaan päässä vaaditaan uudenlaisia datakyvykkyyksiä, teknologiaratkaisuja ja ennen kaikkea priorisointeja. Kuluttajana odotan innolla, mitä vuosi tuo tullessaan, suunnittelijana sormeni syyhyävät päästä auttamaan asiakkaita. Oletko sinä valmis uusiin haasteisiin? 

Päivi_kuva_pieni

Päivi Arffman-Koskinen

Kirjoittaja on Isobarin tuore strategia- ja sisältöjohtaja, jolla on yli 13 vuoden kokemus digitaalisesta konseptisuunnittelusta ja monikanavaisista kampanjoista.

 

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s