search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Palveluiden halutaan helpottavan ja viihdyttävän ihmisten elämää, ei häiritsevän.

Facebook on digitaalisen aikakauden edelläkävijä, ei pelkästään sosiaalisen median alusta. Se johtuu Facebookin vahvasta maailmaa syleilevästä missiosta sekä kasvavasta brändikattauksesta

Jo lyhyt vierailu kirvoitti huomioita Piilaakson yrityskulttuurista, josta jokaisella suomalaisyrityksellä – toimialasta huolimatta – on ammennettavaa omaan markkinointiinsa niin B2B- kuin B2C-puolella

Diversiteetti. Facebookille se ei tarkoita sanahelinää juhlapuheessa tai yhtä termiä arvolistauksessa. Diversiteetin merkitys korostuu jatkuvasti liiketoiminnan menestyksen avaintekijänä: laaja kirjo sukupuolten, ikäluokkien, uskontojen ja etnisten taustojen edustajia on oltava mukana tekemisessä. Facebook todella elää diversiteetistä ja tahkoaa sen avulla parempaa tulosta.

Halu rakentaa parempaa maailmaa. Kaupallisesta menestyksestä huolimatta liiketoiminnassa on tilaa isoille tavoitteille, joilla tuoda hyvää koko maailmaan: saattaa ihmiset lähemmäksi toisiaan ja antaa koko maailmalle mahdollisuus keskinäiseen yhteydenpitoon, vaikka yksi ihminen kerrallaan.

Facebook ottaa yhtä sujuvasti kantaa maahanmuuton puolesta kuin liiketoiminnan luvuistakin. Arvomaailman rakentaminen ja kaupallinen menestys eivät ole ristiriidassa. Moni työntekijä kokee Facebookin visiot henkilökohtaisina.

Brändit pidetään yritysostoissa erillään. Back-end-toimintoja voi yhdistää datan liikkuvuuden varmistamiseksi, mutta ihmisille näkyvät brändit ja käyttökokemukset kannattaa pitää erillään, omanlaisinaan.

Instagram ja Facebook ovat hyvä esimerkki: niiden taustajärjestelmät on yhdistetty, mutta itse brändit ja alustat elävät asiakkaiden käsissä omaa elämäänsä. Kukaan ei edes leiki ajatuksella, että brändi tai logo vaihdettaisiin pelkän yritysoston takia. Asiakaskokemus ja tuttuus ovat keskiössä.

Zen-henkisyys valtaa somessa tilaa mölyämiseltä. Huutaminen saa väistyä. Esimerkiksi Facebookin videoalusta perustuu hiljaisille videoille, ellei käyttäjä erikseen ääniä halua. Palveluiden halutaan helpottavan ja viihdyttävän ihmisten elämää, ei häiritsevän.

Samalla Facebookin esittelemä kymmenvuotisvisio muistutti, että viimeistään nyt videon rooli tulisi ottaa luonnolliseksi osaksi asiakaskokemusta, brändinrakennusta ja kaupallisen tuloksen tekemistä.

We will figure it out. On paljon kysymyksiä maailman tulevaisuudesta, joihin kellään ei ole vastausta.

Facebookilaisten kanssa keskustellessa huomaa näitä yhdistävän yksi asia: vankkumattoman vahva usko tulevaan. Heille on luontevaa myöntää oma pienuutensa, hyväksyä epävarmat tekijät ja todeta: We will figure it out. Ei pelkoja, ei kauhukuvia, ei negaatiota: tulevaisuus kantaa, kun sen eteen tekee töitä yhdessä. Joka päivä oppii uutta.

Menlo Parkista lähtiessä ajatus oli kirkas ja inspiroitunut. Opit ovat universaaleja. Tästä on hyvä jatkaa.

riikonen-kati_hd_tight_grid_small

Kati Riikonen

Kirjoittaja on toiminut yritysten markkinointijohtajana, yrittäjänä, alihankkijana ja nyt markkinointialan palveluita tarjoavan Isobar Finlandin toimitusjohtajana sekä MTL:n hallituksen varapuheenjohtajana. Jokaisessa roolissa hän on tehnyt ja tekee kaiken mahdollisen ja mahdottoman yritysten ja ammattilaisten kaupallisen osaamisen kasvattamiseksi niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Isobar Finland

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s