search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Tänä kesänä pelaajat valtasivat kadut ja puistot. Miljoonia ihmisiä villinnyt ja lukuisia lieveilmiöitä aiheuttanut Pokémon Go -mobiilipeli hallitsi otsikoita ja sovelluskauppojen listoja. Myös markkinoijat heräsivät. Aika näyttää, kuinka pitkäikäinen ilmiöstä lopulta tulee.
FullSizeRender.jpg

Pokémonin uutta tulemista on on pidetty todisteena siitä, että lisätty todellisuus eli AR on vihdoin lyönyt isosti läpi. Pelissähän seikkaillaan oikeasti ympäri kaupunkeja ja kyliä ja hyödynnetään Googlen karttapohjia. Kun vastaan tulee pokémon, voi sen halutessaan napata itselleen käyttämällä puhelimen kameraa, jolloin örkki pomppii näennäisesti oikeassa maailmassa ennen vangituksi tulemista.  Ironista kyllä, monet pelaajat ovat laittaneet tämän pelin ”hienoimman” ominaisuuden pois päältä puhelimen akkua säästääkseen.

Näyttääkin siltä, että itse AR ei tehnyt pelistä erityisen kiinnostavaa. Olihan käytännössä samalla logiikalla toimiva Ingress julkaistu jo pari vuotta sitten. Vasta yhdistettynä Pokémonin brändiin ja nostalgiaan tuli kaupungilla haahuiluun puhelin kourassa todellista imua.

Monet teknologiayritykset ovat yrittäneet kehittää erilaisia älylaseja, jotka hyödyntävät AR:ää. Sekä Microsoftin Hololens että Googlen Glass ovat kuitenkin toistaiseksi olleet liian kömpelöitä ja kalliita yleistyäkseen. Villeimmissä kaavailuissa AR täyttää koko elämän: kaupassa tarjoukset merkitään tuotteisiin vain hologrammeina, ja nopein reitti kunkin ihmisen kotiin on ”piirretty” katuun heidän edessään. Käyttötarkoituksia on lukemattomia, jos vain laitteista saadaan joskus tarpeeksi toimivia.

Lisätystä todellisuudesta on kuitenkin jo tullut täysin tavallinen, joskin melko hyödytön osa arkea. Snapchatin käyttäjät ovat jo pitkän aikaa hyödyntäneet tarinoissaan erilaisia hymiöitä ja filttereitä. Tarjolla on myös ”selfie-linssejä”, joilla itsensä voi muuttaa vaikka luurangoksi. Brändit voivat valituilla alueilla ostaa näitä ominaisuuksia markkinointikäyttöön.

Snapchatin menestys on herättänyt muutkin. Facebook osti linssejä ja filttereitä tehtailevan MSQRD-sovelluksen keväällä. Twitterkin pyristelee mukana omilla tarroillaan.
Ajoittaisesta kömpelyydestä ja bugisuudesta huolimatta Pokémon Go mullisti ainakin yhden asian: AR:n ei tarvitse olla visuaalisesti erikoista, eikä sen hyödyntämiseen ehkä tullakaan käyttämään kalliita laseja ja muita vekottimia. Yksinkertainenkin tekniikka riittää, kunhan sisältö on kohderyhmän kannalta relevanttia.

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg arvioi älylasien sijaan älypuhelimen olevan jatkossa pääasiallinen tapa käyttää lisättyä todellisuutta. Tullemme siis näkemään vielä pitkään älypuhelimen kanssa heiluvia, pää ruutuun tuijottavia ihmisiä, jotka katsovat maailmaa filtterin läpi.

Tulevaisuus on täällä, mutta erilaisena kuin kuvittelimme.

Screen Shot 2016-08-03 at 10.51.49.png

Niku Hooli

Kirjoittaja on Isobar Finlandin uusi strateginen suunnittelija.

Isobar Finland

 

 

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s