search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Päädyin työelämässä tilanteeseen, jossa halusin miettiä tosissani, mitä seuraavaksi tahdon tehdä ja oppia. Vaikka olin hankkinut kaupallisen koulutuksen ja kerryttänyt jo useamman vuoden työkokemusta, päätin lähteä etsimään sellaista työpaikkaa, johon oikeasti menisin oppimaan jotakin minulle täysin uutta. Jo olemassa ollut kiinnostus markkinointiviestintää ja mainontaa kohtaan voimistui ja päätin yrittää hakeutua mainostoimistoon traineeksi. Kerroin tavoitteestani tutuille ja vähän tuntemattomillekin markkinoinnin ihmisille, ja kummasti vinkkejä alkoi löytyä. Yksi vinkeistä löytyi tutulta, joka kehotti ottamaan yhteyttä Isobar Finlandiin. Lähetin hakemuksen odottamatta mitään sen kummempia tapahtuvan ainakaan heti. Ilokseni ja pieneksi yllätyksekseni Isobarilta kuitenkin soitettiin jo seuraavana päivänä ja kutsuttiin haastatteluun Eteläespalle. Asiantuntevan kuuloinen henkilö puhelimessa kertoi ajatelleensa minua ”sellaiseen tuottajan rooliin”, johon vastasin, että hyvältä kuulostaa. Päässäni pyöri kuitenkin kysymys: ”Mikä ihmeen tuottaja?!”. Sovimme treffit Eteläespalle.

Haastatteluun mennessä olin saanut pienen taustatyön kautta jonkinlaisen kuvan tuottajan työstä ja tiesin tehtävän kiinnostavan minua todella paljon, pienestä jännityksestä huolimatta. Isobarilla vastassa oli kolme hyväntuulista haastattelijaa. Tilanne olisi voinut olla paljon jännempi, mutta haastattelu sujui rennoissa tunnelmissa. Olin kuitenkin aika ihmeissäni, että mikä on Dentsu Aegis Network ja mitä olivat nämä muut ”yksiköt”, jotka Isobarin tavoin kuuluivat Dentsuun. Tämä selvisi kuitenkin nopeasti saadessani puoleksi vuodeksi tuottaja-traineen paikan Isobarilta. Jo ensimmäisenä päivänä ymmärsin entistä paremmin, miten hienon näköalapaikan Isobarilla ja Dentsulla olin saanut, sillä tässä talossa oppi väistämättä mainostoimiston toiminnan lisäksi vähintäänkin jotain mm. mediasuunnittelusta, tapahtumamarkkinoinnista, mediaostamisesta ja analytiikasta, sillä Dentsussa saman katon alla työskentelee useampi globaali kimpassa työskentelevä yksikkö, minkä ansiosta pystytään tarjoamaan asiakkaalle kokonaisvaltaista palvelua brändien, median ja digitaalisen viestinnän saralla.

Mitä se tuottaja-trainee nyt sitten tarkoittikaan? Tuottaja on se henkilö, joka pitää huolen jokaisen projektin viemisestä eteenpäin tehokkaasti – unohtamatta koskaan laatua, kannattavuudesta, aikataulusta sekä asiakaskommunikoinnista. Tuottajasta käytetään myös nimeä projektipäällikkö. Vaikka tuottajalla on projekteissa mukana luovia tekijöitä, joutuu tuottaja jokapäiväisessä työssään tilanteisiin, jotka vaativat häneltä itseltään luovia ratkaisuja. Ensimmäisen projektini kohdalla kohtasin haasteen, josta luulin, ettei ole yksinkertaisesti mahdollista selvitä. Kollegani totesi vain huolettomasti tässä olevan nyt käsillä tyypillinen tuottajan ongelma, pitäisi hankkia tällä punaisella minuutilla valmiiksi koulutettuja villieläimiä. Haaste ei siis tosiasiassa liittynyt villieläimiin, mutta vertaus oli osuva. Ja haasteestakin selvittiin, nimenomaan luovalla ratkaisulla.

Opin joka ikinen päivä jotakin uutta trainee-jaksoni aikana Isobarilla. Koska digitaalinen markkinointi muuttuu ja uudistuu koko ajan, tuntui, että jopa toimiston konkarit oppivat joka päivä jotakin uutta. Näen tämän pelkästään positiivisena puolena alassa, sillä uskon itsensä kehittämisen olevan monelle iso motivaatiotekijä työssä. Oli mielestäni hauskaa kuulla toisinaan kollegoilta, että jokin projekti meni intohimon puolelle. Uskon tämän olevan alalla yleistä ja sain itsekin kokea tämän tunteen, kun minulle annettiin tuotettavakseni laaja asiakasprojekti, jossa sain työskennellä asiakkaalle, jonka brändillä oli mielestäni erityinen tarina.

Isobarilla traineena arvostin ennen kaikkea sitä, että pääsin oikeasti hommiin ja sain monta omaakin projektia. Tunsin, että minuun luotetaan. Ja vaikka porukka painoi kovaa duunia, toimistolla oli aina aikaa pienelle huumorille tai vitsille. Mitä Isobarilla ja Dentsulla opin, en olisi oppinut maailman parhaimmassakaan koulussa, sillä nämä jutut opitaan tekemällä.

Screen Shot 2016-08-11 at 14.38.36.png

 

Tiina Särkisilta

Kirjoittaja työskentelee Isobar Finlandilla tuottaja-traineena.

Isobar Finland

 

 

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s