search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Realia_Group_Aino_Salste

Aino Salste, Brand Manager, Realia Group

Isobar on tehnyt vuodesta 2016 lähtien yhteistyötä Realia Groupin omistamien Huoneistokeskuksen ja SKV Kiinteistövälityksen kanssa. Haastattelimme Brand Manager Aino Salstetta, joka vastaa näiden brändien markkinoinnista. Aino kertoo muun muassa, mitkä ovat luovan toimiston ja asiakkaan yhteistyön onnistumisen mittarit.

Mikä kiinteistönvälityksessä on haasteellista markkinoinnin näkökulmasta?

”Viimeisten vuosien aikana ala on kehittynyt positiivisesti. Asuntokaupan kasvu jatkuu edelleen myös tänä vuonna. Markkinoinnissa monikanavaisuus ja targetointi ovat tulleet viime vuosina merkittävään rooliin. Pidän uusista markkinoinnin välineistä – myös siksi, että niistä numerotiedot ja tulokset ovat nopeasti saatavilla ja niiden perusteella on helppo tehdä johtopäätöksiä markkinoinnin toimenpiteiden onnistumisista.”

Millainen on alan kilpailutilanne?

”Kiinteistönvälitykseen on tullut uusia toimijoita, joista osa on suuntautunut entistä enemmän verkkopalveluihin. Myös alan nykyiset toimijat kehittävät koko ajan palvelutarjontaansa. Vaikka asiakkaan ja välittäjän kohtaaminen ja henkilökohtainen palvelu ovat edelleen asuntokaupan ydin, tulee sen rinnalla tarjota asiakkaille uusia digitaalisia palvelukanavia. Tässä kehityksessä olemme mukana ja esimerkiksi SKV on tuonut markkinoille kokonaan verkkoon keskittyvän Kodin Tarina®-palvelun ja vastaavasti Huoneistokeskus tarjoaa asiakkailleen reaaliaikaisen verkkopohjaisen käyttöliittymän oman asunnon myynnin seurantaan. Alueelliset erot Suomen asuntomarkkinoissa ovat merkittäviä ja markkinoinnin tehtävä on suunnitella ja sopeuttaa toimenpiteet sen mukaisesti eri alueille.”

Olet myös Huoneistokeskuksen ja SKV:n johtoryhmän jäsen. Miten se vaikuttaa työhösi?

”Yhteistyö johtoryhmässä toimii meillä erittäin hyvin ja markkinointi on vahvasti mukana liiketoiminnan kehittämisessä. Teen jatkuvasti yhteistyötä myös myynnin ja taloushallinnon kanssa eli olemme mukana päivittäisessä liiketoiminnassa ja tunnemme sen tarpeet. Olen hyvin dataorientoitunut markkinoinnin tekijä ja lähtökohtaisesti päätösteni tulee perustua numeroihin.

Lukio-opintoni tähtäsivät aikoinaan  diplomi-insinöörin uralle, mutta lopulta kaupallinen puoli vei voiton ja päädyin opiskelemaan kansainvälistä liiketoimintaa.  Logistiikka-alalla työskennellessäni markkinointi tuli mukaan yhdeksi tehtäväkentäksi ja se osoittautui heti omaksi kiinnostuksen aiheeksi, johon halusin keskittyä. ”

Mikä omassa työssäsi on haasteellisinta ja mikä helpointa?

”Helppous syntyy oikeiden yhteistyökumppaneiden valinnan kautta. Haasteellista on esimerkiksi markkinoinnin tulosten ja raporttien  jalostaminen perustuen faktiseen dataan.  Toisaalta se on myös palkitsevaa, kun voi todeta tehneensä oikeita valintoja ja onnistuneensa. Parhaimmillaan markkinoinnin tulokset ovat suoraan nähtävissä liiketoiminnan tuloksessa.”

Millainen on kokemuksesi Isobarin ja Dentsu Aegis Networkin palvelutarjonnasta?

”Yhteistyö alkoi 2015 mediatoimisto Vizeumin kanssa ja Isobar tuli mukaan 2016. Meidän työtä helpottaa merkittävästi, kun koko palveluvalikoima on saatavilla saman katon alta. Kampanjoiden suunnittelu, toteutus ja seuranta toimivat kuten olemme toivoneet. Tässä on ollut toki myös oppimista puolin ja toisin. Yhteistyö on mutkatonta ja kommunikointi toimii.”

Mitkä ovat ”yhteistyön KPI:t” – merkittävimmät onnistumisen mittarit?

”Odotamme kumppaneilta asiantuntemusta luovan suunnittelun, markkinoinnin ja siihen liittyvän teknologian ja metriikan suhteen. Ja odotamme, että asiantuntijat uskaltavat tarvittaessa haastaa meidän näkemyksiämme. Suunnitteluvaiheessa asiakas ei aina ole oikeassa. Yhteistyökumppanin tulee ehdottaa ja perustella aktiivisesti, kuinka meidän tulisi olla esillä uusissa kanavissa. Ohjelmallinen ostaminen on hyvä esimerkki: lähdimme siihen mukaan 2015. Molemmilla usko siihen oli kova, mutta se alkoi tuottaa tulosta melko hitaasti. Pitkäjänteisen tekemisen myötä  se on nyt olennainen osa markkinointisuunnitelmaamme ja tehokas liidigeneroinnin työkalu.”

Isobar on yhteistyön aikana tutustunut Huoneistokeskuksen ja SKV:n toimintaan esimerkiksi haastattelemalla kiinteistönvälittäjiä ja tekemällä henkilöstölle kyselyitä. Millainen on mielestäsi hyvä mainostoimiston tiimi?

”Asiakkaalla on vastuu briiffausvaiheessa osata kertoa tavoitteet riittävän selkeästi. Toki briiffauskin on dialogi, eli jos briiffi on toimiston mielestä liian ohut, pitää kysyä tarkennuksia. Pitkäjänteisessä yhteistyössä ei tehdä äkkiä jotain kamppismatskuja, vaan asiakkaan tehtävä on kasvattaa toimiston tiimi ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa – ja tiimin tulee olla tähän motivoitunut.”

Mikä on paras reitti asunnon ostajan tai myyjän sydämeen?

”Asuntokaupassa ostetaan ja myydään koteja, siinä on paljon tunteita pelissä molemmin puolin. Ratkaisevia tekijöitä ovat välittäjän asiantuntemus tältä alalta, asiakkaalle välittyvä turvallisuuden tunne, asioinnin helppous ja välittäjän aktiivisuus. Kun nämä kaikki palikat ovat kohdillaan, niin siitä syntyy meidän mielestämme paras asiakaskokemus ja reitti asiakkaan sydämeen.”

Millaisena näet kiinteistönvälitysalan lähitulevaisuuden? Onko asiakkaista tullut oma-aloitteisempia digitaalisten työkalujen myötä – pitääkö välittäjien perustella lisäarvoaan entistä enemmän?

”Tulevaisuus näyttää valoisalta. Digikanaviin panostetaan kaiken aikaa enemmän ja asiakkaiden oma-aloitteisuus on jonkin verran lisääntynyt, mutta edelleen asiakkaat ennen kaikkea etsivät luotettavaa asiantuntijaa. Asuntokauppa on suurimmalle osalle ihmisiä elämän arvokkain ostos, jonka avuksi halutaan luotettava välittäjä. Huoneistokeskus ja SKV ovat molemmat top 4 -brändejä Suomen kiinteistönvälityksessä. Tällä alalla asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden jakamat suosittelut ovat tärkeitä.”

Mitä muuta Brand Manager ennättää tehdä paitsi töitä?

”Toimistotyön vastapainona remontoimme 1970-luvulla rakennettua omakotitaloa, joka  on loputon harrastus. Se tuo loistavasti vastapainoa toimistotyöhön ja toisaalta oman käden jälki näkyy nopeasti.

Lisäksi harrastan ratsastusta ja kotiovella vastassa ovat aina perheen lisäksi myös kaksi laiskanpulskeaa kollikissaa.”

Dentsu Aegis Networkin Isobar, Vizeum ja iProspect tekevät yhteistyötä Huoneistokeskuksen ja SKV Kiinteistönvälityksen kanssa. Isobar tekee kyseisille brändeille kampanjamateriaalien suunnittelun ja tuotannon lisäksi sosiaalisen median sisältöjä.

JARMO-prod9867

Jarmo Juhala, Producer

Teksti: Jarmo Juhala, Producer, +358 40 757 8523

Kirjoittaja on tuottajana Isobarilla työskentelevä markkkinoinnin ja mainonnan palveleva asiantuntija, jonka lempieläimet tällä viikolla ovat touhukkaat spanielit, kehräävät kissat ja ranskalaiset aasit.

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s