search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Yhdysvalloissa Donald Trumpin valinta presidentiksi on herättänyt keskustelua mainosalan jakautumisesta. Ensinnäkin arvoliberaalit kaupunkien mainostajat näyttävät aliarvioineen vastapuolen. Toiseksi monikulttuurista maailmankuvaa haastava markkinointi on alkanut vakiinnuttaa paikkaansa Yhdysvalloissa, jossa – kuten Suomessakin – mainosala on pääosin varsin arvoliberaalia.

JANI-prod9814

Jani Nummela, Creative Director

Arvoliberaalien toimistojen joukkoon lukeutuvan Isobar Finlandin uusi luova johtaja Jani Nummela pohtii, saapuvatko konservatiiviset mainostoimistot Suomeenkin.

”Suomi on tietysti pienempi eikä lähellekään yhtä kahtiajakautunut yhteiskunta kuin Yhdysvallat. Mutta myös Suomessa on paljon kuluttajia, jotka ajattelevat kaiken olleen paremmin aiemmin. Aivan kuten Yhdysvaltojen Ruostevyöhykkeellä, ihmiset saattavat kokea digitalisaation pelottavana ja uhkaavana asiana. Ei tulevaisuus siinnä upeana jossain kaukana, vaan muutoksia omaan ulkopuolisuuden tunteeseen halutaan tässä ja nyt. Siinä on iso kontrasti mainosalaan, jossa kilpaillaan, kenen futuristinen näkemys on kunnianhimoisin ja tarkin.

Jos digitalisaatiolla voi nousta valtaan, voi sen vastustamisellakin nousta. Siinä mielessä on mahdollista, että Suomessa tulee olemaan kahdenlaisia toimistoja. Jakolinjat halkovat jo median ja politiikan kenttiä.”

Yhdysvalloissa on Engagen tapaisia avoimesti konservatiivisia mainostoimistoja, joilla on hyvin vaikutusvaltaisia asiakkaita.

”Aivan. Hyvä suunnittelija on empaattinen ja osaa asettua kohderyhmänsä asemaan. Mutta entä kun mainostoimiston tulee palvella kohderyhmää, jonka mielestä savupiippujen ja höyryveturien aikana oli paremmin? Tai tehdä aborttioikeutta vastustava kampanja?

Mainosalaa – kuten luovaa alaa ylipäätään – pidetään Suomessa arvoliberaalina. Toimistot tulevat olemaan arvovalintojen äärellä. Asia on käynyt aiempaa ajankohtaisemmaksi, onhan kulttuuriministerikin nyt perussuomalainen.”

Miten ”poliittisesti epäkorrekti” mainostoimisto selviäisi julkisessa paineessa?

”Kuten populistiset liikkeet muutenkin: muuntamalla kritiikin osaksi taikaansa. Mainostoimistot, jotka erottautuvat muista, ovat aina pärjänneet. Fakta on, että koko ala tulisi hyljeksimään tällaisia toimistoja, mutta ne kääntäisivät sen polttoaineeksi ja kasvuksi. Kun toimisto venyttäisi mainoksissaan faktan rajoja, se vastaisi kritiikkiin toteamalla, että kyseessä on heidän, heidän asiakkaansa ja näiden kuluttajien vaihtoehtoinen totuus asioista.

Mutta vaikka näin kävisikin, emme me arvoliberaalit toimistot menetä mitään pysymällä arvojemme mukaisina.”

Kiinnostaako mainostus, joka uskoo tulevaisuuden näyttävän valoisalta? Poikkea kahville Eteläesplanadille tai meilaa, rakennetaan rohkeita viestejä!

MERTSI-prod9571

Mertsi Murmann, Content Producer

Teksti: Mertsi Murmann, Content Producer

Kirjoittaja on sisällöntuottaja, jonka mielestä parhaat mainokset tehdään aivosolujen ja sydämen yhteistyönä.

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s