search instagram arrow-down

Viimeisimmät

Isobar järjesti 16.6. kutsuvierastapahtuman, joka summasi mielenkiintoisimmat asiakkuusmarkkinoinnin caset meiltä ja maailmalta. Pääsimme kurkistamaan Myiittala-asiakkuusohjelman rakentamisen vaiheisiin ja kuulimme, miten uskomattomia tuloksia Suomen Isobarin sisaryritys Magnetix on saanut aikaan Tivolin ja Fitness.dk:n kanssa viiden yhteistyövuoden aikana.

IMG_1802

Päivi Arffman-Koskinen, Strategia- ja kehitysjohtaja, Isobar

Tilaisuuden avasi Isobarin strategia- ja kehitysjohtaja Päivi Arffman-Koskinen, joka kertoi, miten dialogistrategialla saavutetaan brändille liiketoiminnallisia tuloksia.

Kuluttajien asiakaspolkujen pirstaloituessa on entistä haastavampaa löytää yhtä lineaarista tapaa tavoittaa heitä. Se, joka kykenee mukautumaan, olemaan relevantti ja rakentamaan loogista asiakaskokemusta kanavasta toiseen, voittaa. Kuluttajat kaipaavat aitoa dialogia ja vuorovaikutusta brändin kanssa.

Perinteisesti markkinointia on tehty huutamalla yksisuuntaisesti, mutta asiakasdialogissa pyritään menemään niin lähelle, että pelkkä kuiskauskin riittää huomion herättämiseen ja vastaanottajan aktivoimiseen. Brändin on pystyttävä kuuntelemaan, oppimaan ja reagoimaan. 

“Kaiken voi kopioida, paitsi asiakasymmärryksen ja siitä kumpuavan asiakassuhteen”, summaa Arffman-Koskinen.

Screen Shot 2017-06-21 at 12.52.10

Markkinoinnin automaatio on kiinnostavaa markkinoijalle, sillä vihdoin olemme siinä pisteessä, että palapelin tärkeimmät palaset on saatu sopimaan yhteen. Tämän vuoksi myös me Isobarin emoyhtiössä, Dentsu Aegis Networkissa, rakennamme yksikkörajojen yli meneviä tiimejä, ja siksi myös brändien on jatkettava sisäisten siilojensa purkamista yhä voimakkaammin. Paras markkinoinnin automaatio syntyy silloin, kun se ponnistaa datasta, käyttää hyvää sisältöä ja teknologia varmistaa oikea-aikaisen viestien jakelun yhdessä medioiden kanssa.

On myös hyvä muistaa, että markkinoinnin automaatio ei ole projekti, vaan jatkuvasti kehittyvä prosessi. Markkinoinnin automaatiota ei myöskään voi jättää yksin IT-osaston vastuulle vaan pääroolissa tulee olla ihmiset ja hyvä suunnitelma prosesseineen – teknologia vain mahdollistaa hyvän asiakasviestinnän.   

Screen Shot 2017-06-21 at 13.01.55

Äänessä asiakas

Fiskars Homen Customer Loyalty Manager Anne Ristiluoma-Untamala jatkaa Arffman-Koskisen kanssa samoilla linjoilla ja listasi yleisölle 5 + 1 oppia asiakasdialogiprosessin starttaamiseen.

IMG_1805

Anne Ristiluoma-Untamala, Customer Loyalty Manager, Fiskars Home

Markkinoinnin automaatio on yhteispeliä markkinoijan, analyytikkojen ja IT-ammattilaisten kesken. Kaikkien on kuljettava askel askeleelta yhteistä päämäärää kohti. Kokonaisuuden onnistumisen takaa oikeat ihmiset, prosessit ja teknologia. Koko tiimin on siedettävä keskeneräisyyttä ja kyettävä tekemään pienten riskien pilotointia. Pilotit opettavat ja kertovat, mitkä suunnitelmat toimivat ja mitä kannattaa vielä kehittää. Onnistuminen palkitsee ja tuo rohkeutta sekä resursseja seuraaviin vaiheisiin.

Kaikki data, mitä on saatavilla tulee hyväksikäyttää. Ottamalla selvää kohderyhmästä, heidän kiinnostuksen kohteista ja kääntämällä jokainen kohtaaminen tavaksi tutustua on jo lähempänä tiivistä asiakassuhdetta. Laadukas sisältö sitouttaa ja saa kuulijan janoamaan lisää. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, vaan sen tekemiseen tarvitaan jatkuvaa muutosjohtajuutta ja yhdessä tekemistä.

Caset maailmalta

Isobar Nordicin Chief Commercial Officer Christina Rind Helsbro avasi kaksi data-ohjautuvan markkinoinnin esimerkkiä Tanskasta.

Christina_Magnetix

Christina Rind Helsbro, Chief Commercial Officer, Isobar Nordic

Fitness World on tanskalainen kuntosaliketju, jonka asiakasmarkkinointi pohjaa vahvasti asiakkaiden käynti- ja treenausdataan.

Tekemisen keskiössä on datalöydös siitä, että sitoutuakseen pitkäaikaiseen jäsenyyteen ihmisten tulee treenata joka kolmas päivä. Vähempi treenimäärä johtaa jäsenyyden taantumiseen, isompi treenimäärä loukkaantumiseen tai ylikuntoon. Asiakasviestintä, joka auttaa löytämään oikean käyntifrekvenssin, tukee kiinnostuksen kohteita, hyödyntää treenitaukoja, kannustaa osuvasti ja tarjoaa omaa dataa relevantisti visualisoituna toimii myös tulosten tasolla:  Tivolin huvipuiston kohdalla voidaan markkinoinnin automaation ohella puhua omnichannel- asiakaskokemuksen luomisesta, sillä markkinoinnin kanavat ulottuvat sähköpostin, tekstiviestien ja verkkosivuston lisäksi applikaatioon, push-viesteihin, puiston infokioskeihin, näyttöihin ja lipunmyynnin erikoisratkaisuihin, somea ja kampanjoita unohtamatta.

Dataa käytettäessä on tärkeä myös ymmärtää se, että yksi ihminen voi kuulua moneen eri segmenttiin riippuen vieraileeko hän puiston alueella yksin baletissa, lasten kanssa huvittelemassa vai työlounaalla puiston ravintoloissa. Segmenttien ohella Tivolin personoitu viestintä hyödyntää sujuvasti hetkiä ennen vierailua, sen aikana ja jälkeen, sekä ymmärtää lokaation puolesta sen, onko ihminen esimerkiksi puiston alueella. Parhaimmillaan datan pohjalta voidaan ennustaa asioita, joista kukin kävijä on kiinnostunut ja ehdottaa sopivia ajanviettotapoja.

Paneelikeskustelu: Mitä datan, sisältöjen, medioiden ja teknologioiden yhdistäminen vaatii?

Tilaisuuden päätti loistava paneelimme, jossa keskustelua kävi Arffman-Koskisen ja Ristiluoma-Untamalan lisäksi Isobarin toimitusjohtaja Kati Riikonen ja Amnetin vetäjä Timo Petänen. Juttutuokio polveili tulevaisuuden markkinointitiimin osaajista siihen, mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa tulevaisuuden kannalta. 
ideabar_paneeli.jpg

Screen Shot 2017-06-21 at 13.12.50

Mietityttääkö markkinoinnin automaatio ja sen mahdollisuudet sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Vastaa
Your email address will not be published. Required fields are marked *

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s